Hiljainen veisto

Etelä-Pohjanmaalla sijaitseva Jurva on tunnettu vahvasta ja innovatiivisesta puusepän- ja veistoperinteestään. Alueella on pitkä historia puuntyöstössä, erityisesti huonekalujen valmistuksesta sekä koristeveistosta, jotka ovat osaltaan vaikuttaneet poikkeuksellisen jurvalaisen veistotyylin syntymiseen.

Muista veistotekniikoista poiketen, jurvalaisessa perinteessä puuta ei työstetä äänekkäästi nuijalla hakkaamalla. Sen sijaan veistämiseen käytetään pehmeää puuta esimerkiksi lehmusta, jonka pinnalla terävä taltta liukuu kuin sivellin kankaalla. 

Jurvalainen veisto ei ainoastaan luo upeaa jälkeä puun pinnalle, vaan se luo myös harmoniaa sekä tekijälleen että ympärilleen. Tämän rauhallisen, lähes meditatiivista läsnäoloa henkivän veistotekniikan olen nimennyt ”hiljaiseksi veistoksi”.

Uniikki tekniikka

Saavuin Jurvaan 1990-luvun puolivälissä, kun olin innostunut veistämisestä Brasiliassa ja sain tietää ainutlaatuisesta jurvalaisesta veisto-tekniikasta.

Jurva ei ollut mikä tahansa paikkakunta, kun puunveistosta oli kyse. Sillä oli maine – ainakin niiden keskuudessa, jotka kiinnittivät tällaisiin asioihin huomiota – koristehuonekalujen veistoperinteenä. Tyyli oli historiallisesti viehättävä ja tunnettiin hellittelevällä nimellä talonpojan rokokoo – pohjalainen, rustiikkinen tulkinta 1700-luvun koristeellisesta tyylistä. Koristeellinen, kyllä, mutta maanläheinen. Ei mitään prameaa. Vain taitavat kädet muovaamassa kauniita kaaria jääräpäiseen puuhun.

Mutta mikä teki vaikutuksen – ja teki tästä paikasta todella erityisen – oli hiljaisuus.

Toisin kuin monissa muissa veistoperinteissä, Pohjanmaan veistäjät eivät käyttäneet puunuijia. Eivät lainkaan. Ei rytmikästä naputusta, ei vasaraniskuja, ei kaikuvia jymähdyksiä työpajoissa. Vain teräksen hiljainen pyyhkäisy puuta vasten. He olivat kehittäneet ainutlaatuisen tavan teroittaa talttansa: lempeämmän terän, joka muotoiltiin käyttötarkoituksen mukaan ja hiottiin 17 asteen teräkulmaan – paljon loivemmaksi kuin tavanomainen 45 astetta. Työkalut viritettiin kuin soittimet, ja työ tehtiin pelkillä käsivoimilla, vakaasti ja taidolla.

Opiskelin kaksi vuotta ja jäin sen jälkeen opettamaan. Toisena opetusvuotenani kohtasin erityisen haasteen: kuinka selittää ulkomaalaisille opiskelijoille, mikä teki meidän veistotyylistämme niin erilaisen verrattuna heille tuttuihin menetelmiin verrattuna?

Silloin aloin kutsua jurvalaista veistotyyliä Hiljaiseksi veistoksi.

Luovan veiston synty

Vuosien varrella hiljaisesta veistosta alkoi muotoutua jotain vieläkin ainutlaatuisempaa, kun halusin venyttää veistämisen rajoja entisestään. Mitä jos käytännöllisten huonekalujen sijaan jurvalaisella tekniikalla veistäisi yllätyksellisen maalauksen täynnä tunnetta ja liikettä!

Näin syntyi Luova veisto.

Halusin luoda taiteellisen ilmaisukeinon, joka yhdistää maalauksen ja veiston: 

Maalauksesta toin mukanani tietyt elementit:

  • Elävä värien käyttö täynnä tunnetta

  • Ilmava muotojen välinen tila, olemisen keveys

  • Viiva liikkeenä, hengityksenä ja elinvoimana

Veistosta säilytin:

  • Muodon rakenteen, fyysisen perustan, jonka puu vaatii

  • Valon ja varjon vuoropuhelun, kuinka muoto paljastaa ja peittää

  • Ja ennen kaikkea syvän kunnioituksen materiaalia kohtaan: puuta tulee kuunnella, ei vain muokata!

Yksi tekniikkani erityispiirteistä on se, miten väri muotoutuu prosessin aikana. En koskaan käsittele veistoa ja maalausta erillisinä vaiheina, vaan ne etenevät rinnakkain: Veistäminen luo kolmiulotteisuudellaan teokseen erilaisia valon ja varjon muodostamia pintoja. Veistetty pinta kaipaa lisää väriä, ja se puolestaan imeytyy puun syihen tuoden kerroksellisuutta teokseen. Prosessi toistuu siihen asti, että teos on valmis.